torsdag 17 maj 2012

Pelargoner

Nu måste jag skryta bara lite!
Jag är verkligen sämst på att ta hand om blommor, jag lyckas döda de flesta, eller iaf misshandla de rejält. Men denna vår tänkte jag försöka vara snäll mot blommorna. Så jag har satt skott från mina två pelargoner. Den ena av mina pelargoner har jag fått av farmor och det verkar vara en tålig sort för den har jag haft många år nu, dock har dess mående gått upp och ner. Den röda pelargonen räddade jag när jag flyttade ihop med Olof, jag trodde att den var död men efter några veckor i vattenbad tog den sig och nu lever den ett bra liv här i Hasselfors. Som sagt så tog jag skott och planterade, nu har de rotat sig ordentligt och ser "kors i taket" riktigt fina ut. 
Min teori är denna att eftersom jag inte är så bra på att sköta blommor så trivs de bäst om jag har fött upp/räddat de. Då är de vana vid sättet jag sköter dem och de klarar sig hyffsat. 
Jag har även tagit skott av mitt penningaträd som nu också har rotat sig och ser ut att trivas som blommor ska göra.
Jag har ju också räddat en Benjamin fikus från soprummet på jobbet. Den ser ok ut, det kommer en massa nya blad iaf. Förra sommmaren hade jag den utomhus vilket fick den att ta fart så den kommer att få flytta ut så småningom.
Ja, detta var lite om mina icke så gröna fingrar...
Nu återstår bara att ta hand om rabatterna ute...
Det här med ogräs är inte min grej, eller det är kanske det det är, eftersom jag inte rensar särskilt ofta. Häromdagen tog jag mig an rosenrabatten iaf. Den var helt övervuxen men nu hoppas jag att rosorna kan bli lika fina som förra året. 
Odlingslandet måste också tas omhand. I höstas tömde jag hela komposten på där och nu frodas ogräset som bara den. Men tittar man noga kan man hitta purjolök, gräslök, jordgubbar och smultron. vi borde kanske också få ner lite potatis. Morötter vore också skoj. Förra året hade vi majrovor och rödbetor. Majrovorna blev riktigt bra och var väldigt goda, rödbetorna blev det inte mycket med tyvärr.
Ni ser jag har en massa att göra om jag bara kunde få arslet ur vagnen nån gång. 
Jag har så många drömmar men den där latheten tar alltid över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar