fredag 17 augusti 2012

Mums!

Att få PrinsT att provsmaka och tycka om mat har INTE varit några som helst problem. Han gillar det mesta och blir arg när det tar slut eller när mamma säger stopp.

Hittills har han fått smaka:
morot, potatis, majs, palsternacka, sötpotatis med nötkött, persika, blåbär, päron, äpple, nektarin, vattenmelon, kiwi, rågmjölsgröt


Vi har kört med både köpta burkar och egengjord mat. Den egna maten får ju betydligt mer smak och det känns på något sätt bättre. Även fast burkmaten ska vara bra utan massa konstigheter känns det lite märkligt när de står framme i rumstemperatur. 

Jag har gjort morotspuré, nektarin-vattenmelonpuré, päronpuré och nektarin-kiwi-päronpuré. Fruktpuréer är ju galet enkelt att göra och det blir ju så mycket av en frukt att det går att frysa in en massa. Tänkte att jag ska prova på att göra lite "riktig" mat åt honom också nån dag.


I dag gjorde jag puré på nektarin, kiwi och päron. Det var vansinnigt gott. Jag har tänkt ett tag på att prova ge honom gröt och idag kändes som en perfekt dag att introducera honom i glutenvärlden.

Sagt och gjort...jag ställer mig och kokar rågmjölsgröt. Eftersom jag också tycker att det är vansinnigt gott så gjorde jag en portion till mig som avnjöts med krusbärssylt och mjölk och en portion till PrinsT som han fick ha dagens fruktpuré på.


Han tyckte att det var väldigt gott som det verkade. Härligt med ungar som gillar gröt! LillaM och StoraM älskar ju också gröt så i vår familj serveras det ofta gröt, speciellt till frukost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar