måndag 27 augusti 2012

Björnskräck

En mamma på öppnaförskolan sa idag: tänk att det går rykten om en björn i närheten där jag bor. Nu kommer jag inte våga gå ut längre!

Jag blir så irriterad på alla som är rädda för björnar och vargar och allt vad det nu är. Om man är ute och går en promenad är risken så vansinnigt mycket större att man blir påkörd av en bil än att man skulle bli uppäten av ett rovdjur.

Vem har skapat detta och varför har detta rykte/rädsla blivit så stort?

Min farfar har ju bott i ett av Sveriges mest björntäta område i dryga 80 år. Han har alltså bott och arbetat i skogen under alla dessa år och endast sett en (ev. två) björnar.

Jag har haft turen att se ganska så många, får inte ens plats att räkna dem på fingrarna tror jag. Men inte har nån av de slagit ihjäl mig inte. 


Om man behandlar rovdjuren med respekt kommer de att behandla dig likadant. Självklart blir de arga om en hund kommer och skäller på de. De skrämmer då hunden som springer tillbaka till husse med en arg björn hack i häl...Om du kommer mitt i mellan en hona och hennes ungar blir du ju såklart ett hot. 
Ser man en björn ska man såklart inte gå fram och fota och tänka att man ska vara cool och modig. Man går helt enkelt därifrån och låter björnen vara ifred!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar